Recensie Zam de fikser

Titel: Zam de fikser

Auteur: Peter Schaap

Uitgeverij: Zilverspoor

Pagina's: 468

Sterren: 2,5

Zam werkt als fikser voor de Zwever, een magiër die hem betaalt in vrije magie. Met deze vrije magie wilt Zam zijn echte ouders opsporen. Hij heeft al veel opdrachten succesvol uitgevoerd en is een expert in zich uit lastige situaties te praten. Op een bepaald moment kan hij zich echter niet redden, hij staat op het punt vermoord te worden. Hij kan dan niets anders dan in het geheim een opdracht voor een andere magiër aannemen, een die hij niet wilt doen.

zam de fikser peter schaap

Vanaf pagina één start het verhaal en dit zonder uitleg. De nodige informatie om het verhaal te kunnen volgen wordt heel langzaam meegegeven. Dit maakt dat een groot deel van het boek niet goed te volgen is en daarom leest het ook moeilijk. Hierdoor kan het zijn dat je als lezer niet constant je volledige aandacht bij het verhaal hebt en af en toe eens een zin overslaat. Dit kan niet bij dit boek omdat elke zin belangrijk is om te kunnen volgen en moet je dus de hele tijd je concentratie bij het boek houden.

Daar komt ook nog bij dat de meeste hoofdstukken zich zowel in het heden als het verleden afspelen. Het verschil tussen heden en verleden staat niet weergegeven en moet je zelf vanuit de context begrijpen. De delen vanuit het verleden zijn wel makkelijk te volgen. Hier wordt er namelijk rustig gestart en krijg je nodige informatie mee. Je leert hier Zam beter kennen en er wordt uitgelegd hoe hij een fikser is geworden. Helaas was Zam zijn karakter voor mij niet aangenaam om over te lezen en daardoor kon ik me niet inleven.

Al bij al heb ik wel kunnen genieten van de delen die zich in het verleden afspelen omdat dit goed te volgen was en rustig werd opgebouwd. De andere delen van het boek waren voor mij te onduidelijk om van te kunnen genieten.

22 weergaven0 opmerkingen