Recensie Witheet

Bijgewerkt op: 13 jun. 2021

Titel: Witheet

Auteur: Jennifer L. Armentrout

Uitgeverij: Zomer & Keuning

Reeks: Dark elements 1

Pagina's: 400

Layla is half Wachter en half demon. Ze is opgevoed door Wachters en heeft altijd geleerd dat een demon slecht is. Ze helpt de Wachters dan ook met demonen terug te sturen, weg van de aarde, totdat ze Roth ontmoet. Roth is een demon van het hoogste niveau, maar hij lijkt helemaal niet zo slecht als de Wachters altijd beweerden. En als Layla bij hem is moet ze haar demonische kant niet verbergen of beheersen. Ze kan namelijk met een kus iemands ziel wegnemen, maar aangezien demonen geen ziel hebben is dit geen probleem bij Roth. Wie kan Layla vertrouwen en waarom komen er sinds ze zeventien is geworden ineens zoveel demonen opdagen?

de boekenhamsteraar recensie boek witheet jennifer l armentrout

Het verhaal begint direct, er is geen korte inleiding over de wereld of over de wezens die erin voorkomen. Dit zorgt ervoor dat het begin niet goed te volgen is, pas na ongeveer het derde hoofdstuk zat ik volledig in het verhaal en kon ik het volgen. Dit is op zich geen groot probleem, maar in het begin is het toch even volhouden om door te lezen.

Het concept is zo origineel. Er komen twee soorten wezens voor, de Wachters en de demonen. Wachters zijn een soort tot leven gekomen waterspuwers, ze hebben een menselijke vorm waar ze er precies zo uitzien als een mens, maar ook hebben ze hun werkelijke vorm, waar ze er dus uitzien als levende waterspuwers. Demonen zijn er in verschillende soorten, zo zijn er de hogere demonen (de zeer gevaarlijke) en de veel minder gevaarlijke zoals de duiveltjes. Wachters en demonen staan ook voor het hemel/hel concept. De Wachters zijn gemaakt om de demonen te bestrijden en de demonen komen natuurlijk uit de hel.

Hoewel de demonen een grote rol spelen in dit verhaal wordt er weinig verteld over wat ze werkelijk kunnen. Zo is er geweten dat duiveltjes niet al te slecht zijn en er worden een paar voorbeelden gegeven van wat ze kunnen, maar dit is niet heel duidelijk. Hetzelfde geldt voor een hogere demon, hoe groot hun kracht is wordt ook niet al te duidelijk.

Het boek wordt beschreven als een combinatie tussen spanning, humor en romance. Persoonlijk houdt ik vooral van de spanning/actie kant en ik was bang dat dit boek vooral de nadruk zou leggen op romance. Ik was dan ook zo blij dat dit niet het geval was, het boek is echt een goede combinatie tussen de spanning en de romance, het komt allebei voor maar niet een veel duidelijker dan de ander. Humor komt er ook zeker in voor, maar is niet het hoofdthema van dit boek.

Layla en Roth worden zeer goed uitgewerkt. Ze hebben hun eigen karakter en hun acties komen hiermee overeen. Zayne heeft ook een best grote rol in dit verhaal, maar hier miste ik toch nog wat in de uitwerking. Hij is nogal eenvoudig gemaakt qua karakter, er is weinig info over hem.

Witheet is een veelbelovend begin van de trilogie, waar je zonder inleiding wordt ingegooid. Het is een origineel verhaal met een goede combinatie en verhouding tussen spanning en romance. Hoewel een aantal personages goed zijn uitgewerkt, geldt dit niet voor iedereen. Hopelijk worden deze meer uitgewerkt in het volgende deel.

7 weergaven0 opmerkingen