Recensie Wildvuur

Titel: Wildvuur

Auteur: Elmar Otten

Reeks: Het fluisterende woud (1)

Pagina's: 194

Vesper wordt samen met zijn broer Or en zijn moeder meegenomen door een vreemd volk die geloven dat Vesper hun god is. De leider van het volk verteld Vesper dat ze door hem zijn gemaakt om het koninkrijk tot op de laatste steen te vernietigen. Ondertussen gaat Or in de leer bij een oude vrouw die beweert dat hij een speciale gave heeft. Hun moeder wordt ernstig ziek en niemand weet waarom.

Wildvuur Elmar Otten

Het duurde redelijk lang voordat ik in het verhaal zit. Dit heeft er vooral mee te maken dat het verhaal gewoon begint, zonder inleiding. Dit maakte het boek redelijk ingewikkeld en het moest echt met de volledige aandacht gelezen worden om er iets van te begrijpen. Gelukkig werd alles uiteindelijk toch duidelijk, waardoor de tweede helft van het boek veel vlotter las. Het bleef wel een boek waar je je aandacht bij moest houden, maar door een toeneming van de spanning was dit veel makkelijker.

Dit boek is ook duidelijk een fantasy. Het bevat een nieuwe wereld, vreemde wezens, magie, alles wat je verwacht in een goede fantasy. Deze wereldopbouw was echt goed uitgewerkt en ook een voor mij nieuw concept.

Ook komen er redelijk veel personages in dit boek voor. De hoofdpersonages zijn echt goed uitgewerkt, ze hebben een uniek karakter waardoor je je goed kan inleven. De andere personages daarentegen zijn minder uitgewerkt, hier weet je heel weinig over. Dit en het gebruik van de niet-hedendaagse namen maakte het soms wel moeilijk om te weten wie een bepaald personage ook alweer is. Maar aangezien dit het eerste deel in een trilogie is verwacht ik dat deze personages in de volgende delen wel meer persoonlijkheid zullen krijgen.

Hoewel Wildvuur een nogal ingewikkelde en trage start heeft, zou ik zeker aanraden om door te lezen. De tweede helft van het boek was veelbelovend en ik kijk uit naar het vervolg.