top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDe Boekenhamsteraar

Recensie Waar dromen zinken

Titel: Waar dromen zinken

Auteur: Ilja Nijdam

Pagina's: 227

Sterren: 3


Gaia houdt van duiken, ze vindt het dan ook geweldig dat ze stage mag lopen bij een milieuorganisatie aan de Noordzee. Alleen krijgt ze vreemde dromen vanaf het moment dat ze mee mag gaan duiken. Ze weet niets meer van deze dromen, maar het heeft wel effect op haar nachtrust. Toch blijft ze duiken, ze mag zelfs mee stalen gaan verzamelen omdat er vreemde veranderingen waargenomen worden in de zee, het zeeniveau stijgt en er is een lokale temperatuursverhoging. Tijdens dit onderzoek schrikt ze van een jongen, die zonder duikersbenodigdheden zich in de zee bevindt, en die een vissenstaart heeft. Is deze jongen echt?

Waar dromen zinken Ilja Nijdam

Het boek bevat twee soorten hoofdstukken, degene verteld vanuit Gaia en die verteld vanuit Leith. Hoewel er bij mij vaak verwarring ontstaat bij meerdere vertelperspectieven, had ik daar totaal geen last van bij dit boek. De twee personages verschillen zoveel dat je ze goed uit elkaar kan houden. Ook staat boven elk hoofdstuk vanuit wie je het leest en zijn de hoofdstukken per half genummerd. De halve hoofdstukken (bijvoorbeeld hoofdstuk 2,5) zijn vanuit Leith en de hele hoofdstukken zijn vanuit Gaia.

Door de keuze om vanuit beide personages te schrijven, leer je de personages redelijk snel kennen. Tegelijkertijd zorgde dit er voor mij voor dat het grote verrassingseffect weg was en de spanning wat lager was.


Hoewel de interesses en het karakter van de hoofdpersonages goed gekend is, had ik soms toch moeite om ze te volgen in al hun beslissingen. Op een bepaald moment maakt Gaia een nogal grote, levensveranderende beslissing zonder hier maar een seconde over te twijfelen. Dit helpt natuurlijk mee aan de vlotheid van het boek maar helaas maakte dit soort dingen de personages soms wat ongeloofwaardig.


De verhaallijn van dit boek is wel iets heel origineels. Er worden verschillende elementen uit verschillende genres gecombineerd tot dit unieke verhaal. Maar ook denk ik dat dit het boek een boek maakt waar je van houdt of waar je juist niet van houdt (zeemeerminnen en parallelle werelden). Gelukkig voor mij is dit iets wat ik graag lees.


Waar dromen zinken, is een uniek, vlot te lezen verhaal. De personages maken soms wat overhaast beslissingen, maar verder heb ik genoten van dit boek.


4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page