Recensie Vluchteling

Titel: Vluchteling

Auteur: Johan Lubbers

Uitgeverij: Zilverbron

Reeks: Zonnekracht serie 1

Pagina's: 347

In het boek Vluchteling maken we kennis met Zonnemensen. Deze hebben de kracht om licht en vuur te maken. Toen er vroeger oorlog was in het land, is deze dankzij de Zonnemensen gewonnen, maar nu zijn ze niet meer zo geliefd. Hun krachten worden als slecht en gevaarlijk gezien. De kalief beveelt dat alle Zonnemensen zichzelf moeten aangeven zodat ze naar een afgelegen plaats worden gebracht en daar geen gevaar meer kunnen vormen voor de andere mensen.

Vluchteling Johan Lubbers

Het boek wordt verteld vanuit twee personages. Neyeli heeft geen krachten, maar haar broer en beste vriendin wel. Yassir is een Zonnemens die zijn krachten altijd heeft gebruikt om mensen te vermaken. In het begin lijkt het alsof er twee aparte verhalen verteld worden. Gelukkig wordt er bij het begin van elk hoofdstuk duidelijk vermeld over wie het gaat, maar ook zonder deze vermelding zou het duidelijk zijn geweest omdat het twee totaal verschillende personages zijn. Aangezien ze zo verschillend zijn, wordt het beeld van de samenleving goed duidelijk. Wat ook leuk is, is dat de twee verhaallijnen later samenkomen.

De wereld waarin het verhaal zich afspeelt wordt niet uitgebreid omschreven. Het speelt zich af in een woestijnachtig landschap, maar veel details zijn er niet. Dit was ook niet nodig voor het verhaal, er is een duidelijk beeld en het was dus makkelijk om voor te stellen. Aangezien er af en toe wel vreemde wezens voorkomen, was het juist goed dat het niet nodig was ook nog een volledig nieuwe wereld te leren kennen want zo werd het boek niet te ingewikkeld.

Er komt voldoende actie en spanning voor, waardoor het boek redelijk vlot te lezen is. Er was helaas niet genoeg spanning om het boek niet weg te kunnen leggen. Dit kwam doordat sommige stukken een beetje als herhaling voelden. Er zat wel actie in, maar vaak was dit hetzelfde als wat eerder in het boek gebeurde.

Vluchteling is het eerste deel van de zonnekracht serie. Het is een prettig te lezen boek met een goed te volgen verhaallijn.

8 weergaven0 opmerkingen