Recensie Violet, vervloekt & verwoest

Titel: Violet vervloekt en verwoest

Auteur: Gina Chen

Uitgeverij: Best of YA books

Pagina's: 365

Sterren: 4

Violet is een ziener, ze heeft de gave om de toekomst te kunnen zien. Maar ze heeft ook geleerd hoe ze haar voorspellingen zo kan formuleren om het koninkrijk te helpen. Maar er zit een vloek op het koninkrijk, ‘De prins … zijn hart zal verdoeming of verlossing bieden’. Dankzij deze vloek wordt prins Cyrus verplicht te trouwen, maar hij is nogal kieskeurig. Wanneer de koning aan Violet vraagt een valse voorspelling over de prins zijn liefdesleven te voorspellen, wordt de vloek opgewekt die de ondergang of redding van het koninkrijk zal zijn.

violet, vervloekt & verwoest gina chen

Violet, vervloekt & verwoest speelt zich af in een typische fantasy wereld. Er zijn koninkrijken, een middeleeuwse sfeer en natuurlijk magie. Als je al meerdere YA fantasy boeken hebt gelezen is het niet moeilijk om je in deze wereld te verplaatsen, dan ben je vanaf de eerste bladzijde al mee. Deze herkenbaarheid maakt dat het boek redelijk vlot leest, maar tegelijkertijd is het verhaal niet heel origineel.

Dat het concept van het verhaal niet origineel is neemt niet weg dat het boek de moeite waard is om te lezen. Violet is een redelijk goed uitgewerkt personage, waarin je je kan inleven. Ook onderscheidt ze zich van andere herkenbare personages dankzij haar gave als ziener. Doorheen het verhaal kwamen er ook een redelijk aantal elementen in voor die me aan sprookjes deden denken. Als liefhebber van sprookjes kan ik dit altijd wel waarderen.

Wat opviel tijdens het lezen is dat de hoofdstukken redelijk lang zijn. Normaal gezien lees ik liever kortere hoofdstukken, maar omdat het verhaal redelijk rustig beschreven wordt vond ik deze langere hoofdstukken niet storend. De rustige schrijfstijl maakt dat er minder in het boek gebeurt, maar het leest wel veel ontspannender.

Tegen het einde toe veranderde dit rustigere gedeelte en volgenden de gebeurtenissen elkaar in een veel sneller tempo op. Dit maakt dat je het einde ook sneller wilt lezen maar het heeft wel meer je aandacht nodig.

Hoewel Violet, vervloekt & verwoest redelijk veel herkenbare elementen bevat voor de YA fantasy liefhebbers vond ik dit verhaal toch zeker de moeite waard. De rustige maar vlotte schrijfstijl en de magische, sprookjesachtige kant van dit verhaal zorgen ervoor dat je zonder moeite in het verhaal gezogen wordt.

5 weergaven0 opmerkingen