Recensie Upgrade

Titel: Upgrade

Auteur: Lara Reims

Uitgeverij: Hamley Books

Reeks: Remi versie 1.0

Pagina's: 338

Rémi heeft een nogal onzichtbaar leven. Op school loopt hij altijd alleen en als hij dan thuis komt is hij ook hier vaak alleen. Zijn ouders zijn zo veel bezig met hun werk dat ze bijna geen aandacht aan Rémi geven, alleen zijn zus Roos geeft hem aandacht.

Rémi hoort een gesprek van zijn ouders en heeft door dat er echt iets niet klopt en gaat op zoek naar antwoorden. Wanneer hij eindelijk besluit om aan zijn ouders te vragen wat er is, ontploft zijn huis en daarmee ook zijn familie. Op dat moment komt er een onbekende man, die hem meeneemt naar het Creodoom. Dit is een plaats waar de techniek veel verder gevorderd is en waar Rémi kan blijven wonen. Maar is hij hier wel echt veilig.

Upgrade Remi versie 1.0 Lara Reims

Dit boek is een young adult verhaal, maar de schrijfstijl doet mij eerder denken aan een jeugd boek. Ook zijn de leeftijden van de personages een beetje jong om young adult te zijn (12 jaar).

Hoewel ik in dit boek echt veel technische uitvinden en uitleg had verwacht, vond ik dit tegenvallen. Het grootste “nieuwe” technische voorwerp dat vaak voorkomt zijn glenzen. Dit zijn een soort lenzen, maar met een computer ingebouwd waardoor je informatie die je nodig hebt gewoon vlak voor je ogen ziet verschijnen. Dit is wel een leuk element, maar veel nieuwigheden van uitvindingen vond ik dus niet in dit verhaal.

Rémi is het hoofdpersonage en hij heeft nogal een erge dag achter de rug als hij aankomt in het Creodoom, zijn familie is net doodgegaan, maar hier lijkt hij bijna niet verdrietig om te zijn. Er wordt soms wel eens naar verwezen dat hij zijn zus mist, maar ik zou denken dat hij normaal gezien wel langer verdrietig zou zijn. Dit doet voor mij Rémi wat onrealistisch overkomen.

Ook kent Rémi niemand in het Creodoom als hij aankomt, maar hij maakt al snel twee vrienden Jérôme en Emma. Hij vertrouwd Emma meteen alles toe, ookal kennen ze elkaar nog niet lang en weet hij bijna niets van haar. Als lezer weet je ook maar zeer weinig van Emma en Jérôme. Ze hadden wel wat beter uitgewerkt mogen worden, iets meer informatie over hun verleden, hoe ze zijn in het Creodoom,… Dit is het eerste deel in een reeks, dus dit kan natuurlijk nog beter uitgewerkt worden in het vervolg.

Iedereen in het Creodoom heeft glenzen, deze vertalen ook alles, want niet iedereen spreekt dezelfde taal. Rémi spreekt bijvoorbeeld Nederlands, maar Jérôme, spreekt Frans. Als Rémi en Jérôme eens rondlopen zonder hun glezen kunnen ze elkaar toch perfect verstaan, terwijl er nergens wordt vermeld dat Jérôme Nederlands zou kunnen spreken. Hier ergerde ik mij wel erg aan.

In het begin gebeurt er nogal weinig, het is vooral een introductie over het Creodoom. Vanaf de tweede helft van het verhaal komt er spanning in voor en deze blijft tot het einde, waar het eindigt met een cliffhanger. Deze spanning heeft er toch voor gezorgd dat het boek nog leuk was om te lezen. Ik hoop dit meer terug te zien in het tweede deel van de serie.

Upgrade is het eerste deel in een young adult reeks, maar door de schrijfwijze en de leeftijd van de hoofdpersonages doet dit boek me eerder aan een jeugdboek denken. Verder had ik verwacht dat dit boek vol zou staan van nieuwe uitvindingen, maar ook dit valt tegen. Rémi komt ook niet altijd even realistisch over. Dit boek was dus niet wat ik ervan had verwacht, maar door de spannende cliffhanger ben ik toch nieuwsgierig geworden naar het volgende deel.

7 weergaven0 opmerkingen