Recensie Try not to...

Titel: Try not to…

Auteur: Juultje van den Nieuwenhof

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Pagina's: 195

Vijf leerlingen van het Pyramis College moeten nablijven: Juuls, Amal, Ries, Biko en Luuk. Hun favoriete leraar, meneer Jansen, is surveillant tijdens het nablijven. In het begin vind iedereen dit wel leuk, want het is een leraar die niet alle regels even belangrijk vind. Na een tijdje stelt hij voor een spelletje try not to te spelen. De leerlingen zijn nog maar net met het spel begonnen wanneer ze beseffen dat het een gevaarlijk spel zal worden.

Try not to juultje van den nieuwenhof

De vijf leerlingen die nablijven, kunnen alle vijf als hoofdpersonage gezien worden. Ze worden op een korte originele manier aan de lezer voorgesteld. Nog voor het verhaal echt begint zijn er vijf leerlingen dossiers te vinden. Deze bevatten al de nodige informatie om een beeld te vormen van de personages en het is handig om eens terug te lezen indien je terug wou weten wie wie was.

Het boek wordt verteld vanuit het oogpunt van de vijf leerlingen. Doordat er zoveel perspectieven zijn in een niet al te dik boek, komt elk personage maar weinig aan bod. Dit maakt dat het verhaal een klein beetje ingewikkeld wordt omdat je tijdens het lezen even kan vergeten vanuit wie je op dat moment leest. Gelukkig staat er wel in het begin van elk hoofdstuk duidelijk een naam zodat je snel weer kan terugkijken. Toch was het beter geweest als er maar vanuit een of twee leerlingen verteld werd. Dit zou ervoor zorgen dat je dan een of twee personages heel goed leert kennen in plaats van vijf waar je maar weinig van kent. Ook werd er de hele tijd verwezen wat de andere leerlingen op dat moment deden, waardoor er dus maar weinig gedachten van de “ik” persoon meegegeven werden.

De spanning wordt langzaamaan opgebouwd. In het begin denken de leerlingen dat het nablijven gewoon een tijdje niets doen is, maar dan gebeuren er een aantal kleine dingen die de spanning laten starten. Door al deze kleine zaken wordt de spanning al snel heel hoog. Hoewel de spanning dus goed werd opgebouwd, vielen de gebeurtenissen toch tegen. Alle gebeurtenissen waren veel minder dan verwacht, waardoor het einde ook teleurstelde.

Het verhaal bevat veel herkenbare elementen voor tieners, die er allemaal goed in verwerkt zijn. De titel bijvoorbeeld verwijst naar een spel dat iedereen wel zal kennen. Dit maakt wel dat de het voor de lezer gemakkelijker wordt je in te leven in de personages. Ook doordat het vijf totaal verschillende leerlingen zijn, zal elke lezer wel iemand vinden waar het inleven makkelijk lukt.

Try not to… is een spannend verhaal over vijf leerlingen die moeten nablijven. Het was spannend, maar indien je al veel thrillers hebt gelezen, kan het spanningsniveau tegenvallen. Dat maakt wel dat dit boek perfect is voor een beginnende thrillerlezer. Het boek is vooral aan te raden voor tieners, maar voor volwassenen die eens een mildere thriller willen lezen kan dit boek ook.

26 weergaven0 opmerkingen