Recensie Stiefzus

Titel: Stiefzus

Auteur: Jennifer Donnelly

Uitgeverij: De Fontein

Pagina's: 395

Iedereen kent het sprookje van Assepoester. Assepoester past het glazen muiltje en trouwt met de prins. Stiefzus verteld wat er hierna gebeurd met de stiefzussen.

stiefzus jennifer donnelly

Nadat Ella met de prins is getrouwd, is iedereen erachter gekomen hoe ze behandeld is geweest en haat iedereen de lelijke stiefzussen. Isabelle is een van de zussen en heeft niets meer. Ze leeft met haar moeder en zus in een afgesloten huis en ze hebben bijna geen geld meer. Haar toekomst lijkt verloren, maar dan komt ze een fee tegen. Het is dezelfde fee die ervoor heeft gezorgd dat Ella naar het bal kon en ook Isabelle mag een wens doen. Ze wenst om mooi te zijn, maar haar wens komt alleen uit als ze haar hart weer compleet kan maken.

Dit boek gaat over de slechte stiefzussen, dus is de verwachting ook dat je als lezer de hoofdpersonages gaat haten. Het tegendeel is waar, door de persoonlijkheid en het verleden van de zussen mee te krijgen voel je al snel medelijden met ze. Heel knap dat de auteur zulke gehate personages toch zo herkenbaar kan maken.

Het boek was wel niet zoals verwacht na de achterflaptekst te hebben gelezen. Het verhaal speelt zich af na het gekende sprookje en ook zijn er een aantal onverwachte personages: Lot en Fortuin. Lot maakt kaarten van mensenlevens en Fortuin wilt deze veranderen. Het waren twee originele personages die in het begin wat verwarrend overkwamen, maar later goed in het verhaal verwerkt werden. Ook is er oorlog op komst. Dit aspect geeft toch een hoeveelheid spanning mee aan het verhaal, waardoor het zeker niet saai wordt.

Stiefzus is een magisch en spannend verhaal dat je meeneemt in de wereld van Assepoester. Hoewel het eerder een vervolg op het spookje is in plaats van een hervertelling, zorgt het er toch voor dat je, na het lezen van het boek, anders naar de lelijke stiefzussen zal kijken.

10 weergaven0 opmerkingen