Recensie Ontsnapt uit het slot

Titel: Ontsnapt uit het slot

Auteur: Lydia Rood

Uitgeverij: Leopold

Pagina's: 325

De zoon van de Hertog is gestorven en Machteld blijft achter zonder man maar met een kind. De Hertog wilt het kind echter zelf opvoeden, zonder Machteld. Zij wordt tegen haar wil in het klooster gestoken en haar kind wordt van haar afgenomen. Jorinde is een vriendin van Machteld en krijgt dit allemaal te horen. Zij vindt het oneerlijk dat het kind wordt afgenomen en belooft er alles aan te doen om het kind terug bij zijn moeder te krijgen.

ontsnapt uit het slot lydia rood

Ontsnapt uit het slot speelt zich af in de middeleeuwen, dit wordt duidelijk aan de beschrijvingen, maar het is gelukkig wel in een hedendaagse taal geschreven. Af en toe komt er wel eens een woord voor dat vandaag niet meer gebruikt wordt, maar over het algemeen is het woordgebruik wel gewoon te begrijpen. De beschrijvingen zijn ook zo goed dat je je makkelijk kan inbeelden hoe deze wereld eruit ziet.

Er zijn nogal veel personages in het boek die, zeker in het begin, moeilijk uit elkaar te houden zijn. De namen komen er gewoon in voor zonder al te veel uitleg. Dit maakt het boek in het begin wel moeilijk te volgen en je moet zeker je aandacht erbij houden. Achteraan in het boek staat wel een lijst met personages die een beetje kan helpen, maar hierin staat ook informatie die pas later in het boek wordt weergegeven, wat tot kleine spoilers kan leiden.

Wel miste er uitwerking van de personages. Het hoofdpersonage Jorinde is goed uitgewerkt, maar de andere personages veel minder. Sommige personages zijn zelfs zo weinig beschreven dat je je niet eens een voorstelling kan maken van hun uiterlijk, en al helemaal niet van hun persoonlijkheid. Op zich maakt dit niet uit, omdat dit minder belangrijke personages zijn, maar toch heb ik liever dat ik me alle personages kan voorstellen als ik aan het lezen ben.

Ondanks dat je je aandacht erbij moet houden, leest het boek wel heel vlot. Er gebeurt altijd wel iets waardoor je verder wilt lezen en de middeleeuwse sfeer blijft doorheen heel het boek goed behouden.

Ontsnapt uit het slot is zeker een aanrader als je een boek zoekt met een middeleeuwse sfeer, maar zonder al te veel oude taal erin verwerkt. Eenmaal dat je de personages kent, leest het boek ook zeer vlot en is het zeer moeilijk om het boek weg te leggen.

29 weergaven0 opmerkingen