Recensie Noem geen namen

Titel: Noem geen namen

Auteur: Astrid Sy

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Pagina's: 430

Kaat is een student en woont samen met een vriendin, want haar relatie met haar ouders is niet al te best. Als de oorlog uitbreekt en de joden mee worden genomen, wilt Kaat helpen. Door haar vrienden komt ze in contact met een studentegroep in Utrecht, die probeert joodse kinderen te redden. Rosie is een joodse kinderverzorgster die nog bij haar familie woont. Hun leven is totaal veranderd sinds de oorlog en Rosie wilt zichzelf hier niet zomaar bij neerleggen. Ook zij gaat al het mogelijke doen om zoveel mogelijk mensen te helpen.

Noem geen namen astrid sy

Dit boek laat een totaal andere kant van de Tweede Wereldoorlog zien dan we gewend zijn. Je volgt namelijk twee jongvolwassen vrouwen in hun missie zoveel mogelijk mensen te kunnen redden. Ik had nog nooit eerder gelezen over studenten en kinderverzorgsters die zich op deze manier verzetten tijdens de oorlog, terwijl ze toch groot werk verricht hebben en veel levens hebben gered.

Ik had wel moeite om me in te leven in de hoofdpersonages. Dit heeft niets met schrijfstijl te maken, maar gewoon door het feit dat ik nooit volledig kan weten hoe het was in die tijd. Het boek begint met een langzame introductie. Eerst leer je de hoofdpersonages kennen en dan komen er steeds meer personages bij. Dit is een goede opbouw, die ervoor zorgt dat het boek toch goed te volgen is, ondanks de vele informatie. Toch blijft het een verhaal waar je je aandacht bij moet houden want het blijven veel personages en er wordt regelmatig gebruik gemaakt van woorden die nu minder gebruikt worden. Gelukkig stond er achterin het boek een woordenlijst met verklaringen van de moeilijkste woorden, ook dit hielp weer mee om het boek beter te begrijpen.

Noem geen namen laat je de minder bekende kant van de Tweede Wereldoorlog zien. Hoewel het een best interessant onderwerp is, is het toch een boek waar je goed je aandacht bij moet houden. Indien je op zoek bent naar een emotioneel verhaal, is dit zeker aan te raden.