Recensie Lang Leve Jane

Titel: Lang Leve Jane

Auteurs: Cynthia Hand, Brodi Ashton en Jodi Meadows

Uitgeverij: Moon

Pagina's: 430

Sterren: 5

Lang Leve Jane is een hervertelling van het verhaal van Lady Jane Grey, die negen dagen de koningin van Engeland is geweest. Alleen worden er in dit verhaal een paar dingen veranderd en wordt er magie toegevoegd. De katholieken en protestanten zijn namelijk vervangen door Waarachtigen en Edianen. Edianen zijn mensen die in een dier kunnen veranderen en de Waarachtigen zijn degene die ze erom haten.

Lang leve Jane Cynthia Hand Brodi Ashton Jodi Meadows

Koning Edward heeft ‘de aandoening’ en zal niet lang meer leven. Hij heeft nog geen erfgenamen, maar wel twee oudere zussen Mary en Bess. De troon zou na zijn dood normaal naar Mary gaan, maar dit vindt hij geen goed idee. Dan brengt een van zijn adviseurs hem op het idee dat Jane, de nicht van Edward, ook koningin kan worden. En de adviseur heeft ook nog een zoon, Grifford, die de perfecte echtgenoot zal worden voor Jane. Alleen wilt Jane dit helemaal niet.

In dit verhaal volgen we Edward, Jane en Grifford. De hoofdstukken worden afwisselend vanuit deze personages verteld, waardoor je een goed beeld van ze krijgt. Je leeft erg met ze mee en daardoor hoop je dat dit verhaal niet zo zal eindigen als de echte geschiedenis.

Wat een geweldige toevoeging is, zijn de vertellers. Het begint al met de proloog, nadat ik deze had gelezen was ik al overtuigd van de schrijfstijl. Hoewel het verhaal zelf vooral over de drie hoofdpersonages gaat, geven de vertellers doorheen het verhaal nog opmerkingen. Ze geven je informatie over de echte geschiedenis en over het verhaal, maar doen dit op een grappige manier. Dit alles zorgde ervoor dat ik na het lezen zelfs terug opgezocht hoe het verhaal van Lady Jane Grey werkelijk ging.

Verder bevat dit boek ook gewoon een goed, interessant verhaal. De magie die voorkomt is niet iets dat je in elk fantasy boek leest, waardoor je daar al meer over wilt lezen. Verder zijn er ook spanningen aanwezig in het koninkrijk die ervoor zorgen dat het verhaal niet saai wordt.

Lang Leve Jane is geschreven in een fijne schrijfstijl en bevat fantasie, humor, spanning en aangename personages. Ook kan het iedereen overtuigen dat geschiedenis niet saai moet zijn.

6 weergaven0 opmerkingen