Recensie Kraai en koninkrijk

Titel: Kraai en koninkrijk

Auteur: Leigh Bardugo

Uitgeverij: Blossom Books

Serie: De kraaien 2

Pagina's: 616

Let op: kan spoilers bevatten van List en leugens!

Kaz en de bende hebben hun missie naar het ijsfort overleeft, maar ze zijn verraden. Van Eck heeft geen geld gegeven, maar heef Inej ontvoerd. Ze kunnen Inej terugkrijgen als ze Van Eck vertellen waar Kuwei zich bevindt. Terwijl Kaz bezig is met een plan om zijn geld te krijgen, twijfelt Inej of ze haar gaan redden. Lukt het de bende om wraak te nemen op Van Eck, halen ze Inej terug en krijgt Kaz eindelijk zijn wraak op Pekka Rollins?

De boekenhamsteraar recensie boek kraai en koninkrijk Leigh Bardugo

List en Leugens was een geweldig boek met een vreselijk spannend einde. De verwachtingen waren dan ook zeer hoog voor Kraai en Koninkrijk, maar deze verwachtingen zijn uitgekomen. Vanaf de eerste pagina wordt je terug meegenomen in het verhaal dat je beleefd vanuit de ogen van Kaz, Inej, Jesper, Nina, Matthias en Wylan. Het vertelperspectief van Wylan had ik echt gemist in List en Leugens, maar dit boek maakt dat goed. Hoewel het leuk is om het verhaal vanuit de verschillende perspectieven te lezen, had ik toch meer over Kaz willen lezen. Kaz is namelijk het best uitgewerkte personage, zijn karakter, zijn geschiedenis, zijn reacties het klopt gewoon allemaal. Hoewel Kuwei als belangrijk personage kan worden gezien, wordt hij weinig in het boek vermeld. Er is eigenlijk niets geweten over hem en doordat hij zo weinig voorkomt, kan je tijdens het lezen vergeten dat hij in het verhaal zit.

Het verhaal bevat ook een romantische kant, maar deze lijkt geforceerd. De liefdesrelaties die voorkomen zijn totaal niet origineel en kunnen als saai overkomen. De relatie van Nina en Matthias is bijvoorbeeld zeer stereotyp: twee vijanden die verliefd op elkaar worden.

Het is wel een boek waar je je aandacht bij moet houden, want een groot deel van het verhaal is de bende bezig strategieën uit te werken. Dit kan soms ook langdradig overkomen, maar de actie die daarna komt maakt dit allemaal weer goed.

Vooraan in het boek zijn twee kaarten aanwezig, een van de wereld waarin het verhaal zich afspeelt, en een van Ketterdam. Zelf ben ik een fan van kaarten in boeken en deze zijn ook handig om naar te kijken tijdens het lezen van het verhaal. Achteraan in het boek staat een lijst met personages. Ook deze lijst kan handig zijn tijdens het lezen als je even bent vergeten wie wie ook alweer was.

Kraai en Koninkrijk is het spannende slot van De Kraaien serie waarin je de gekende personages nog beter leert kennen. Het verhaal zit weer vol met actie en veel besprekingen van strategieën.

7 weergaven0 opmerkingen