Recensie Jij wordt nog eens mijn dood

Titel: Jij wordt nog eens mijn dood

Auteur: Karen McManus

Uitgeverij: Van Goor

Pagina's: 300

Sterren: 4

Ivy, Meteo en Cal waren vroeger de beste vrienden, ze hebben elkaar leren kennen door samen te spijbelen. Tegenwoordig hebben ze geen contact meer met elkaar en hebben ze ieder wel een aantal problemen. Als ze elkaar toevallig op school nog eens tegenkomen, besluiten ze om nog een keer samen te spijbelen. Maar wat een leuke dag had moeten worden, verandert in een nachtmerrie als ze iemand van hun school dood aantreffen.

recensie jij wordt nog eens mijn dood karen mcmanus

Het verhaal komt traag op gang, de eerste hoofdstukken zijn bedoeld om je kennis te laten maken met de drie hoofdpersonages. Je leest vanuit alle drie hun perspectieven en komt meer te weten over hun leven en hun oude vriendschap. Eenmaal dat deze inleidende hoofdstukken gedaan zijn, komt het verhaal goed op gang. Je krijgt aanwijzingen naar wat er gebeurd kan zijn en zoekt mee naar waarom de student vermoord is. Je wordt constant op het verkeerde spoor gezet waardoor je doorheen heel het verhaal blijft zoeken.

Ook het lezen vanuit de drie personages is goed bedacht. Het zijn drie totaal verschillende personen die de situatie ieder op een eigen manier meemaakt. Wel was het jammer dat twee van de drie redelijk stereotiep zijn, dit heeft geen effect op de spanning, maar het is wel minder leuk omdat je kan voorspellen hoe ze met de situatie om zullen gaan. Doordat je vanuit alle drie de personages leest, zie je ze ook evolueren doorheen het verhaal. Deze groei maakt ze alleen maar realistischer.

Spanning, mysterie, alles komt voor in ‘Jij wordt nog eens mijn dood’, zoals je gewend bent van de boeken van Karen McManus. Eenmaal in het verhaal, wordt het onmogelijk weg te leggen.

11 weergaven0 opmerkingen