Recensie Inwijding

Titel: Inwijding

Auteur: Larissa Klein Bennink

Uitgeverij: Zilverbron

Reeks: Revolutie 1

Pagina's: 344

Sterren: 4

Naria moet binnenkort de troon overnemen van haar ouders, alleen is Naria niet geliefd bij iedereen. Haar ouders hebben het volk namelijk verteld dat Naria aan een mysterieuze ziekte lijdt en niet iedereen zit te wachten op een zwakke leider. De realiteit is dat Naria geen ziekte heeft, maar ze bezit de Vonk, een aanleg voor magie. De Vonk is ten strengste verboden en daarom mag niemand dit weten.

Wanneer Naria’s Inwijding, het moment dat ze de troon overneemt, dichterbij komt, wordt de stad steeds meer in twee groepen verdeeld. De Royalisten, die achter de familie van Naria staat en de Revolutionairen, die willen dat de familie verdwijnt. Deze verdeeldheid zorgt ervoor dat een burgeroorlog aan het ontstaan is.

inwijding larissa klein bennink

Inwijding speelt zich in een Steampunk-fantasy wereld af. Dit is niet een al te bekend genre, maar aan hoe goed alles wordt beschreven en hoe alles mooi in elkaar past, duurde het niet lang voordat ik gewend was aan deze nieuwe wereld. Metaal en tandwielen zijn een aantal typische elementen van het genre en deze zijn dan ook vaak terug te vinden in dit verhaal.

Naria is een typische rebelse prinses. Haar ouders willen haar beschermen door haar zo min mogelijk naar buiten te laten gaan, maar zij wil alleen maar de stad zien en even vrij zijn. Ze probeert dan ook om te ontsnappen uit haar paleis met alle gevolgen vandien. Hoewel Naria als een zeer voorspelbaar personage begint, maakt ze een zeer mooie evolutie mee in het verhaal. Hierdoor voelt ze heel menselijk aan en is het eenvoudig om met haar mee te leven.

Naria is niet het enige personage waar we over lezen, regelmatig wisselt het vertelperspectief naar een ander personage. Helaas kwamen deze naar mijn gevoel te weinig aan bod om hun goed genoeg te begrijpen. Hopelijk komen we nog meer over hun te weten in het vervolg.

Het verhaal had vanaf het begin mijn aandacht, dit kwam door de originele wereld, maar ook door de vlotte schrijfstijl. Er is voldoende spanning aanwezig en er zijn regelmatig cliffhangers. Tegelijkertijd geeft de auteur voldoende “rustperiodes” waarin de spanning wat zakt en je je meer op de omgeving en de personages kan focussen. Deze afwisseling leest heel fijn, waardoor het boek veel te snel uit is.

Het volgende deel kan niet snel genoeg komen!

29 weergaven0 opmerkingen