Recensie In het duister

Titel: In het duister

Auteur: Tamara Arts

Uitgeverij: Hamley Books

Pagina's: 302

Ashley, Jill, Lea, Kai en Dennis zijn vijf vrienden die na hun examenjaar samen op vakantie gaan. De familie van Ashley heeft een huis geërfd dat de beste locatie lijkt te zijn voor de vrienden om hun vakantie door te brengen. Alleen start hun vakantie al niet goed, ze rijden ernaartoe in een storm terwijl er zonnig weer voorspelt was. Als ze aankomen blijkt ook het huis tegen te vallen. Eenmaal binnen gebeuren er toch wel vreemde dingen, zijn ze wel maar met vijf aanwezig?

de boekenhamsteraar recensie boek in het duister tamara arts

Het genre van dit boek is YA, maar ook is dit horror. Houd daar dus rekening mee als je (zoals ik) niet goed tegen horror kan.

Het verhaal begint al direct spannend, gewoon al door te omgeving te creëren. Het huis waar de vrienden in verblijven ziet er oud uit, het ligt afgelegen en er staat een grote poort voor. Binnen blijkt dan ook nog dat het huis veel kraakt en het stormt buiten. Dit alleen al geeft een enge sfeer aan het verhaal, wat dus echt goed gedaan is. Ook zit de spanning in veel andere elementen die ook voor angst kunnen zorgen. De eerste helft was toch wel het engste omdat hier veel nieuwe onbekende dingen in voorkomen, wat niet wegneemt dat het tweede deel niet eng of spannend was.

Het boek leest heel vlot. De schijfstijl was echt goed en door de spanning wil je ook gewoon door blijven lezen.

Het verhaal wordt vanuit vijf perspectieven verteld, van de vijf vrienden. Aan het begin van elk hoofdstuk staat aangegeven vanuit wie er wordt verteld, maar door de constante afwisseling en het feit dat er best veel perspectieven zijn, kan het soms toch moeilijk zijn om te volgen. Na een tijd wist ik bijvoorbeeld even niet meer vanuit wie zijn perspectief ik aan het lezen was en moest ik even terugbladeren om dit opnieuw te bekijken.

In het duister

Hoewel er relatief veel personages zijn, die allemaal even belangrijk zijn, zijn ze toch voldoende uitgewerkt. Hun karakter wordt snel duidelijk en je weet een beetje achtergrond informatie. Veel achtergrond informatie heb je niet, maar deze is zeker niet nodig voor het verhaal, alles dat geweten moet zijn is geweten. Vaak merk ik in boeken met zoveel personages dat er wel een of meerdere stereotypen inzitten, maar dat vond ik hier zeker niet het geval.

In het duister is een YA horrorverhaal over vijf vrienden die op vakantie gaan. Het verhaal wordt vanuit vijf perspectieven verteld, wat soms voor verwarring kan zorgen. Hoewel er dus redelijk veel personages zijn, zijn alle personages voldoende uitgewerkt en niet stereotiep. De spanning is al vanaf het eerste hoofdstuk aanwezig en blijft doorheen heel het boek. Hoewel dit boek me toch een aantal uur nachtrust heeft gekost, ben ik aangenaam verrast.

10 weergaven0 opmerkingen