Recensie Het reservaat

Titel: Het reservaat

Auteur: Barbara Jurgens

Uitgeverij: Moon

Pagina's: 239

De veertienjarige Sunny woont samen met haar ouders en broer in Super City. Dit is een plek waar iedereen altijd vrolijk en tevreden is. Niemand wordt hier ooit ziek, dieren en platen die virussen kunnen verspreiden komen dan ook niet voor in de stad. Sunny leeft hier een vrolijk leven, tot ze er op een dag achter komt dat haar oma verdwenen is. Ze gaat op onderzoek uit en voelt zich eens niet zo vrolijk zoals ze eigenlijk zou moeten.

Het reservaat Barbara Jurgens

Het reservaat is een vlot te lezen verhaal over een dystopische wereld. Het hoofdonderwerp van het boek is er een die vaker voorkomt in dit genre: een sterk hoofdpersonage dat begint te twijfelen aan alles wat haar is aangeleerd aan de maatschappij. Hoewel dit onderwerp misschien niet zo origineel is, is de toekomstige wereld wel iets anders. Het is duidelijk dat het zich in de toekomst afspeelt, maar er zijn genoeg elementen die nog hetzelfde zijn zoals in de wereld hoe wij deze kennen. Er is vooral technologisch een vooruitgang, maar niet al te extreem. Zo nemen mensen nemen nog altijd de bus om zich te verplaatsen, maar deze wordt bestuurd door een robot.

Wat opvallend is aan de schrijfstijl is het veelvuldig gebruik van Engelse woorden. Dit maakt dat de taal meer overeen komt met hoe jongeren spreken en kan hun misschien helpen met zich beter in te leven. Persoonlijk vond ik het in het begin redelijk storend, maar gelukkig was ik er snel aan gewend.

De wereld wordt zeer goed beschreven, alles is meteen duidelijk zonder dat er een overvloed aan informatie voor nodig is. Dit helpt mee aan de vlotheid van het verhaal want tijdens het lezen kan je jezelf voorstellen in Super City.

Een nadeel was dat er niet al te veel spanning in voorkwam. Het einde was redelijk voorspelbaar en doorheen het boek gebeurde daardoor niet echt veel speciaals. Hierbij komt dan ook nog dat het hoofdpersonage nogal plots lijkt te veranderen van karakter en snel minder begrijpbare beslissingen neemt.

Het reservaat is een vlot te lezen boek over een dystopische wereld. Het verhaal heeft wel wat herkenbaars van andere boeken en kan daarom minder uniek overkomen. Wel is deze toekomstige wereld makkelijk te begrijpen omdat er genoeg gelijkenissen zijn met nu. Voor iemand die nog niet veel dystopische verhalen heeft gelezen is dit zeker de moeite waard.

7 weergaven0 opmerkingen