Recensie: Het onzichtbare leven van Addie LaRue

Bijgewerkt op: 13 jun. 2021

Titel: Het onzichtbare leven van Addie LaRue

Auteur: V.E. Schwab Uitgeverij: Boekerij Pagina's: 574 Sterren: 3

Addie is 23 als ze moet trouwen, maar ze wilt vrij zijn. Ze sluit op haar trouwdag dan ook een deal om vrij te kunnen zijn en niet te kunnen sterven. Ze komt er al snel achter dat deze deal te goed om waar te zijn was, ze wordt namelijk door iedereen meteen vergeten. Ze leert om te gaan met vergeten worden, maar na 300 jaar komt ze iemand tegen die zich haar herinnert.

de boekenhamsteraar recensie boek het onzichtbare leven van addie larue V.E. Schwab

Het verhaal volgt Addie door de jaren heen. Je leest bijvoorbeeld over Frankrijk rond 1700, maar ook het "heden" in 2014 in New York. Hoewel Addie in de 300 jaar dat ze al leeft veel heeft gezien wordt lang niet alles beschreven. De voornaamste tijden die beschreven worden zijn het begin van haar onsterfelijke leven (Frankrijk rond 1700) en het heden (New York).

Het verhaal gaat constant over van heden naar verleden en weer terug. In het begin vond ik dit wel interessant omdat ik toen vooral geïnteresseerd was in het verleden, om te weten hoe ze zo geworden is dat iedereen haar vergeet. Vanaf het moment dat dit geweten was, vond ik het verleden niet meer zo interessant, maar werd het heden veel interessanter en het verleden werd dan soms ook saai en langdradig om te lezen.

Addie is een goed uitgewerkt personage, hoewel ze al 300 jaar leeft, blijft ze wel nog altijd zichzelf. Ze leert omgaan met haar vloek en moet leren meegaan met de tijd. Het zou interessant zijn geweest om te lezen hoe Addie omgaat met deze vernieuwingen, bijvoorbeeld de uitvinding van de telefoon, maar deze zaken worden niet beschreven. Ook is er duidelijk te lezen dat Addie wel zichzelf blijft, zo heeft ze sinds het begin al een liefde voor kunst en dit blijft een belangrijke rol spelen in heel het verhaal.

Hoewel dit boek als fantasy wordt beschouwd, komt er weinig fantasy in voor. Het deel dat Addie een deal sluit is natuurlijk wel fantasy, maar al de rest van de gebeurtenissen in het verhaal zijn gewoon realistisch.

De schrijfstijl is erg vlot en voldoende beschrijvend. Het was makkelijk om de personages, plaatsen en gebeurtenissen voor me te zien terwijl ik aan het lezen was.

Het onzichtbare leven van Addie LaRue is het verhaal van iemand die constant vergeten wordt en onsterfelijk is. Je volgt Addie in haar leven, door de jaren heen. Hoewel het leuk is om over het ontstaan van haar vloek te lezen, zijn er een aantal hoofdstukken die zich in het verleden afspelen die langdradig en saai zijn. De vlotte, beschrijvende schrijfstijl maakt wel veel goed aan dit verhaal.

15 weergaven0 opmerkingen