Recensie Het licht van Lorelei

Titel: Het licht van Lorelei

Auteur: Jen Minkman

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing

Pagina's: 316

De Skylgers en de Angelen leven samen op een eiland dat oorspronkelijk bewoond was door de Skylgers. De Angelen kwamen later samen met het heilig Vuur van Brandarius. Dit vuur zorgt voor elektriciteit voor de Angelen en het beschermt iedereen op het eiland tegen aanvallen van Sirenes. Enna is een Skylger die meer wilt dan een leven waarin iedereen vol angst is voor de Sirenes. Aska is verplicht haar hele leven in het klooster te dienen, maar ze wilt niets liever dan vrij zijn. Melinda begint te twijfelen over de manier van leven van haar volk, de Angelen.

het licht van lorelei jen minkman

Het verhaal is opgedeeld in drie delen, ieder deel wordt beschreven vanuit een ander personage. Toch zijn het geen drie aparte verhalen, het wordt chronologisch verteld en de drie delen passen goed in elkaar, sluiten mooi aan op elkaar. Wel is het even wennen als er van personage verwisseld wordt. Dit wennen duurt gelukkig niet al te lang, waardoor het boek over het algemeen toch vlot te lezen is.

Hoewel dit boek aan een YA fantasy doet denken, viel dit toch tegen. De Sirenes zijn het meest fantasierijke element in het boek. Het hoofdonderwerp van het boek zijn de drie meisjes die hun wereld willen veranderen en dit is niet echt heel fantasievol. De spanning werd ook gemist tijdens het lezen, het grootste deel van het boek was niet echt spannend. Het begon zonder spanning, maar rond de helft van het boek kwam deze wel. Hierdoor werd er toch verwacht dat het laatste deel ook nog spannend zou zijn, maar dit was helaas niet zo.

Wel leest het boek heel vlot. Ondanks dat het verhaal zich in een soort alternatieve wereld afspeelt, was alles heel duidelijk. De korte hoofdstukken en fijne schrijfstijl maakten dat het boek snel uit was.

Het licht van Lorelei is een leuk boek om eens te lezen, zonder dat je je aandacht er al te veel bij moet houden. Wel is het niet aan te raden als je op zoek bent naar een echte YA fantasy.

9 weergaven0 opmerkingen