Recensie Het Ibis Hof

Titel: Het Ibis Hof

Auteur: Ellis Van Zijll

Uitgeverij: Godijn Publishing

Pagina's: 447

Yanara is de dochter van de tempelpriester. Samen met haar tweelingzus helpt ze haar vader met het uitvoeren van rituelen om zo de goden te vereren. Helaas komen er steeds minder mensen opdagen bij de diensten. Hun geloof in de goden is sterk verminderd sinds er een nieuwe koning aan de macht is.

Dan verschijnt er opeens een boodschapper van de oppergod Ra. Hij deelt mee dat er mensen naar het Hof der Goden mogen komen. Dit is echter niet voor iedereen weggelegd, want alleen zij die een ware toewijding aan de goden in hun hart dragen, zullen het Hof vinden dat zich ergens in de woestijn bevindt. Yanara en haar zus passen in deze beschrijving en gaan op zoek naar het Hof. Maar zullen ze het Hof vinden en de gevaarlijke woestijntocht overleven?

Het ibis hof ellis van zijll

Het Ibis Hof neemt je mee terug naar de tijd van de oude Egyptenaren, dit wordt op een goede manier gedaan want tijdens het lezen voelt het alsof je er zelf rondloopt. Dit gebeurt eerst door de beeldende beschrijvingen van de omgevingen. Wat later komt hier ook een goede beschrijving van de verschillende goden bij. De verschillende informatie wordt een beetje verspreid gegeven en hierdoor kan je rustig alles verwerken en je tegelijkertijd focussen op het verhaal. Indien je vindt dat er toch wat veel informatie gegeven wordt, staat er achteraan in het boek een handige begrippenlijst die de belangrijkste onderwerpen kort weergeeft.

Tijdens het lezen maak je kennis met verschillende personages. Hoewel ik ze allemaal graag beter had leren kennen, bleef de uitwerking voor de meeste beperkt tot een minimum. Dit had voor mij als gevolg dat ik soms personages door elkaar haalde of dat ik zelfs hun namen was vergeten. Voor de hoofdpersonages was dit zeker niet het geval, deze worden goed omschreven en uitgewerkt.

Het verhaal op zich was wel aangenaam om te lezen, origineel en soms een beetje voorspelbaar, maar op sommige momenten ontbrak voor mij de spanning. Deze kwam pas laat in het boek voor, maar vanaf dat deze kwam was het boek niet meer weg te leggen. De spannende gebeurtenissen volgden elkaar op tot aan het laatste hoofdstuk.

Helaas bleef ik met veel onbeantwoorde vragen achter, waardoor ik hoop dat er toch nog een vervolg gaat uitkomen.

Het Ibis Hof is zeker een aanrader voor iedereen die van young adult boeken en de Egyptische mythologie houdt. Hoewel het verhaal niet altijd spannend is, zit het wel vol interessante informatie en zorgt de beeldende schrijfstijl ervoor dat je jezelf al rond ziet lopen tussen de goden.

2 weergaven0 opmerkingen