Recensie Everless

Bijgewerkt op: 13 jun. 2021

Titel: Everless

Auteur: Sara Holland

Uitgeverij: Blossom Books

Reeks: Everless 1

Pagina's: 293

Jules leeft samen met haar vader in Sempera. In deze wereld wordt er betaald met tijd, hoe rijker je bent, hoe langer je leeft. Vroeger woonde Jules in Everless, dit is het landgoed van de familie Gerling. Toen ze klein was werd haar vader verbannen en sindsdien wonen ze in het dorpje Crofton, waar ze moeite hebben om alles te kunnen betalen. Op een dag moet haar vader de huur betalen, maar hij heeft bijna geen tijd meer. Jules wilt hem helpen door terug te keren naar Everless, waar ze veel tijd kan verdienen en probeert zo haar vader te helpen. Eenmaal op Everless aangekomen, moet ze opletten, want ze is eigenlijk verbannen van dit landgoed.

de boekenhamsteraar recensie boek everless sara holland

De wereld Semperia is niet heel origineel gemaakt, het is te vergelijken met onze wereld, maar dan in het verleden. Dit is jammer, want meestal wordt er een totaal nieuwe wereld opgebouwd in dit genre waar je je iets nieuws bij kan verbeelden. Wat wel heel origineel is, is het feit dat mensen met tijd betalen. In het begin van het verhaal kan dit verwarrend overkomen, want hoe betaal je met tijd en wat heeft dit met bloed te maken. Naarmate het verhaal vordert wordt dit vanzelf duidelijk.

De personages zijn ook niet erg origineel en sommige worden niet voldoende uitgewerkt. Het hoofdpersonage Jules heeft een karakter dat in veel andere boeken terug te vinden is, namelijk ze wilt haar vader helpen en neemt daarom beslissingen zonder over de gevolgen na te denken, op Everless maakt ze al meteen een aantal vrienden,… Een ander belangrijk personage is bijvoorbeeld Roan. Hij wordt veel te weinig uitgewerkt in het verhaal, we weten alleen een aantal zaken over hem door middel van een aantal flashbacks, maar zijn karakter wordt hierdoor niet helemaal duidelijk. Zo zijn er nog andere personages die wel voorkomen in het verhaal, maar die te weinig uitgewerkt zijn. Dit is natuurlijk jammer want het is leuker om een verhaal te lezen waarin je iets weet over de personages zodat je hun daden ook beter kan begrijpen.

De spanning is ook niet hard aanwezig in het verhaal, deze begint pas tegen het einde te komen. Verder komen er wel een aantal spannende gebeurtenissen in voor maar zeker niet om van te zeggen “ik kan het boek niet wegleggen door de spanning”. Dankzij de opgebouwde spanning naar het einde toe wil ik toch ook het volgende boek lezen.

Everless is een niet origineel verhaal, op zowel vlakken als verhaallijn als personages. Het enige origineel aan het verhaal is het feit dat mensen met tijd betalen. Dat het verhaal niet origineel is wilt niet zeggen dat het slecht is, maar het is gewoon het zoveelste YA/fantasy verhaal.

10 weergaven0 opmerkingen