Recensie Eerlijk duurt het langst

Titel: Eerlijk duurt het langst

Auteur: Karen M. McManus

Uitgeverij: Van Goor

Reeks: Een van ons liegt 2

Pagina's: 318

Sterren: 4

Het is meer dan een jaar geleden sinds Simon gestorven is, maar niemand op Bayview High is het vergeten. Dit blijkt toch zeker wanneer er een onbekende een nieuw spel start: Truth or Dare. Een leerling krijgt een bericht en heeft de keuze om een opdracht te doen of anders wordt er een geheim onthuld. Alleen zijn de opdrachten niet zo onschuldig zoals iedereen denkt.

Eerlijk duurt het langst Karen m mcmanus

‘Eerlijk duurt het langst’ is het vervolg op ‘Een van ons liegt’. Het speelt zich af op dezelfde school, Bayview High, maar met andere hoofdpersonages. In dit verhaal volgen we Maeve, het jongere zusje van Bronwyn, en de twee nieuwe personages Phoebe en Knox. Hoewel dit leuke, uitgewerkte personages zijn, had ik toch gehoopt dat het meer zou gaan over iedereen uit het vorige deel. Deze komen er af en toe nog wel in voor, maar hebben nu geen belangrijke rol meer.

Het verhaal zelf is weer prachtig geschreven. In het begin van het boek kom je te weten dat er iets ergs gaat gebeuren, maar wat precies en wie het slachtoffer is, is nog niet geweten. Dan start het verhaal echt en hebben we rustig de tijd om de personages een beetje te leren kennen. Ook staat er vooraan in het boek een korte lijst van personages en wie ze zijn, wat best handig is om tijdens het lezen naar terug te kijken.

Al redelijk snel begint de spanning op te bouwen en deze blijft doorheen het verhaal stijgen. Dit gebeurt door middel van nieuwe informatie, veel gebeurtenissen die elkaar snel opvolgen, cliffhangers op het einde van hoofdstukken en door onverwachte plottwists wordt je constant op het verkeerde spoor geleid.

Er komen ook verschillende thema’s voor, maar doordat de focus van het boek ligt op het mysterie ontrafelen, verdwijnen deze een beetje naar de achtergrond. Dit maakt op zich niet uit, want het maakt de lezer er wel van bewust. Helaas werd er naar mijn gevoel soms wel zo snel over gegaan alsof het totaal niet belangrijk is, terwijl het dan wel over heftige thema’s gaat.

Eerlijk duurt het langst is weer een geweldige thriller. Ik ben echt fan van Karen McManus haar boeken en hoop dat er nog vele zoals deze zullen volgen.

1 weergave0 opmerkingen