top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDe Boekenhamsteraar

Recensie Een wereld zonder spiegels

Titel: Een wereld zonder spiegels

Auteur: Nikki Peeters

Uitgeverij: Storyland

Pagina's: 286

Sterren: 4


Nora heeft een verkrachting en verminking overleefd, maar zelf kan ze zich er niets van herinneren. Wel heeft ze littekens op haar gezicht die haar duidelijk maken dat het toch echt gebeurd is.

Nora’s moeder is een bediende van mevrouw Doffer maar Nora mag hier niet meer blijven wonen dankzij haar littekens. Ze wordt naar een uithoek van het land gestuurd om zelf bediende te worden van Marcus, de oudste zoon van mevrouw Doffer. Hoewel de eerste ontmoeting tussen Nora en Marcus slecht verloopt, ontstaat er een vreemde relatie van aantrekking en afstoting tussen hen.

Ondertussen leert Nora verder leven na haar traumatische ervaring, maar ze krijgt hulp van andere bewoners van het huis.

Een wereld zonder spiegels Nikki Peeters

Dit boek bevat nogal dramatische thema’s en daardoor had ik verwacht dat het even zou duren voordat ik door het boek heen zou komen. Al na de eerste paar hoofdstukken merkte ik dat dit toch een zeer vlot te lezen boek is. Ik had verwacht dat het boek zich vooral zou focussen op Nora haar trauma’s, maar in werkelijkheid wordt dit goed gecombineerd met andere onderwerpen. Zo gaat een groot deel van het boek over de relatie tussen Nora en Marcus, maar ook over de vriendschappen die Nora sluit met de andere bedienden en zelfs over de problemen van deze bedienden. Kortom er komen veel thema’s voor in het boek, maar door de afwisseling is het makkelijk om over de moeilijke thema’s te lezen.


Zowel Nora als Marcus zijn geïnteresseerd in kunstgeschiedenis. Dit maakt dat dit onderwerp ook een aantal keer voor komt in het boek. Persoonlijk vond ik dit iets minder omdat het voor mij nogal ingewikkeld overkwam. Er werd met veel informatie gegooid in deze delen, maar de informatie was niet belangrijk voor het verhaal.


Wat ik echt knap vind is hoe de auteur Nora heeft kunnen beschrijven doorheen het verhaal. Tijdens het lezen leer je haar echt goed kennen, zowel haar persoonlijkheid als haar angsten. Je leest mee over de gevolgen van haar traumatische ervaring en hoe ze tegelijkertijd toch nog zo’n sterk karakter is.


In een wereld zonder spiegels volg je Nora na een traumatische gebeurtenis. Dankzij de vlotte schrijfstijl en de goede beschrijving van het hoofdpersonage is het een boek dat je in een keer uit kan lezen. Dit boek heeft me overtuigd van de schrijfstijl van Nikki en ik kan niet wachten om meer van haar te lezen.

14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page