Recensie Edelblauw II

Titel: Edelblauw II

Auteur: Martijn Kalkhoven

Uitgeverij: Boekscout

Reeks: Edelblauw 2

Pagina's: 190

Er is een oorlog uitgebroken tussen de Koninklijke troepen en de Schaduwbeweging. Ook de monniken, waaronder Sam, doen er alles aan om de Schaduwbeweging tegen te houden. Helaas is het de Schaduwbeweging gelukt om Wildstad over te nemen, waar ze de inwoners aan hun kant proberen te krijgen door het leven eenvoudiger te maken. Jerry is zo’n bewoner van Wildstad, maar hij blijft een slecht gevoel houden over deze krijgers. Toch doet hij hier niets mee want hij wilt samen met zijn gezin overleven. Maar dan loopt er een vreemdeling zijn winkel binnen.

edelblauw II Martijn Kalkhoven

Het was een tijdje geleden dat ik het eerste deel van deze reeks had gelezen en ik was bang dat ik te veel was vergeten om dit tweede deel te kunnen volgen. Dit was gelukkig niet waar, want de belangrijkste informatie wordt kort herhaald. Dit gebeurt gewoon doorheen het verhaal, wat voor mij hielp om goed in het verhaal te komen. Deze herhaling is ook niet storend, want met een of twee zinnen per onderdeel weet de auteur het belangrijkste samen te vatten zodat je niet het gevoel hebt dat je deel één opnieuw aan het lezen bent.

Het duurde even voordat de actie in het verhaal kwam. Op zich hou ik wel van een rustige start, maar aangezien het een niet al te dik boek is, is er toch een groot deel met maar weinig actie. Eenmaal dat deze actie begonnen was, stopte het ook niet. Tot aan het laatste hoofdstuk werd ik meegezogen in het verhaal.

Wat ik een leuke toevoeging vond, was het nieuwe perspectief van Jerry. Jerry en Sam zijn twee totaal verschillende personages, waardoor er geen verwarring ontstaat over het vertelpunt van elk hoofdstuk. De delen met Jerry kwamen maar af en toe voor, waardoor we hem nog niet al te goed hebben leren kennen. Ik hoop dat dit bij het volgende boek wel komt.

Edelblauw II was wederom een spannend verhaal met een leuk nieuw vertelperspectief. Je wordt tot aan de laatste bladzijde meegenomen waardoor het derde deel niet snel genoeg kan komen.