Recensie Edelblauw

Titel: Edelblauw

Auteur: Martijn Kalkhoven

Uitgeverij: Boekscout

Pagina's: 173

Sam is zestien en heeft niet echt een doel in zijn leven. Hij spendeert zijn dagen samen met zijn twee vrienden die altijd wel iets weten te doen. Op een dag besluiten ze om samen een brood te stelen. Achteraf heeft Sam hier een slecht gevoel bij en voelt zich ook zwak omdat hij niets hierover tegen zijn vrienden durfde te zeggen. Hij besluit daarom een monnik te worden, monniken zijn goed getrainde vechters die afgezonderd in het klooster leven. Maar om lid te worden, moet Sam wel eerst de selectie doostaan.

Edelblauw martijn kalkhoven

Het verhaal kwam traag op gang, in de eerste paar hoofdstukken gebeurt er niet al te veel maar hierin leer je wel Sam goed kennen. Je komt te weten wie hij is en waarom hij zo gedreven is om monnik te worden. Hierna komt er al wat spanning voor in het boek en leer je ook de andere elementen kennen, zoals wie de monniken zijn, wat ze doen en wie de andere personages zijn. Deze informatie wordt rustig meegegeven waardoor het verhaal niet ingewikkeld wordt.

Vanaf de tweede helft van het boek komt er echt veel meer spanning in voor en is het boek moeilijk om weg te leggen. Hier wordt de spanning ook steeds meer opgebouwd doordat de ene gebeurtenis de andere meteen opvolgt. Dit resulteert in een einde met een cliffhanger, je wilt weten hoe het verhaal verder gaat.

Wel was het in het begin moeilijk om voor te stellen in wat voor wereld het verhaal zich afspeelt, verleden of toekomst, deze wereld of een andere. Dit werd gelukkig wel duidelijk doorheen het verhaal en achteraan in het boek staat ook informatie die je hiermee kan helpen.

Verder is alles voldoende beschreven. De omgevingen zijn genoeg om je een beeld te vormen, maar niet zo uitgebreid dat elk detail gekend is, wat een goede manier is om te beschrijven omdat het zo niet saai wordt. Hetzelfde geldt voor de personages. Hiervan weet je genoeg om ze voor je te zien, maar je weet nog lang niet alles van hun karakter. Een uitzondering hierin is het hoofdpersonage Sam, waar je wel veel van weet waardoor je je goed kan inleven in hem.

Edelblauw is een mooi opgebouwd boek. Het begint traag zodat je alle informatie kan verwerken en daarna begint de spanning pas echt. Dit maakt dat het een vlot te lezen boek is met een heel spannend einde. Ik kijk zeker uit naar het volgende deel.

29 weergaven0 opmerkingen