Recensie Duizend stukjes van jou

Auteur: Claudia Gray

Reeks: De Vuurvogel-trilogie 1

Uitgeverij: HarperCollins

Pagina's: 333

Duizend stukjes van jou is geschreven door Claudia Gray en is het eerste deel van de driedelige reeks De vuurvogel.

De boekenhamsteraar recensie boek duizend stukjes van jou Claudia Gray

Het verhaal gaat over Marguerite Cain, de dochter van twee wetenschappers die de vuurvogel hebben uitgevonden. De vuurvogel is een apparaat dat het mogelijk maakt om naar verschillende dimensies te reizen. Als men dit doet, neemt de persoon het lichaam van zichzelf uit de andere dimensie over.

Het verhaal begint al meteen met Marguerite die naar een andere dimensie is gegaan. Dit deed ze omdat haar vader is vermoord door Paul, een onderzoeksassistent van haar ouders. Paul is naar een andere dimensies gevlucht en zij gaat samen met Theo, een andere onderzoeksassistent van haar ouders, achter hem aan om wraak te nemen.

De beschrijving van het boek sprak me meteen aan, het zou namelijk een combinatie zijn van avontuur, sciencefiction en romantiek. Zelf lees ik graag avontuur en sciencefiction, waardoor het dus teleurstellend was dat dit boek vooral over romantiek gaat. Veel spannende momenten kwamen er niet in voor. Af en toe was er een kleine spanningsopbouw, maar deze eindigde dan al weer in het volgende hoofdstuk.

Bij het lezen van het eerste hoofdstuk, wordt je al meteen in het verhaal gegooid. Marguerite is net in de eerste dimensie aangekomen en haar doel wordt duidelijk. Een groot pluspunt aan dit boek was dan ook dat er geen lange introductie was. De uitleg over wat er is gebeurd voordat ze in deze dimensie was wordt in kleine stukjes gegeven. Hierdoor kom je ook steeds meer achter de achtergrondinformatie over de personages en kan je dit langzaam in je opnemen in plaats van dat alles in een keer op je af komt en je de helft niet begrijpt.

Het verhaal gaat er dus over dat Marguerite en Theo naar andere dimensies reizen en hier het lichaam van de Marguerite en Theo uit die dimensie overnemen. Ze houden totaal geen rekening met het feit dat deze mensen een eigen leven hebben. Zo boekt Theo meteen een vlucht om bij Marguerite te komen en houdt verder geen rekening met alles wat de Theo uit die dimensie aan het doen was of nog moest doen. Hetzelfde geldt voor Marguerite, ook zij denkt alleen aan het doel om Paul te vinden en niet aan alle gevolgen die dit kan hebben aan de Marguerite uit die dimensie. Doordat deze dingen gebeuren, heb ik geen medeleven met de hoofdpersonages, waardoor het al veel minder leuk is om het verhaal te lezen.

In het algemeen is dit wel een goed boek voor mensen die van het genre romantiek houden, maar als je meer van sciencefiction en avontuur houdt, zou ik dit boek niet aanraden. Ik geef dit boek drie sterren.