Recensie De maker, de sloper, de breker

Titel: De maker, de sloper, de breker

Auteur: Rick Vermunt

Uitgeverij: Zilverbron

Pagina's: 285

Sterren: 2,5

De alleenstaande Dagmar Karlsson wordt na een nachtmerrie over rampspoed uit haar leven weggerukt en ontwaakt in een gigantisch paleis. Angstig en onzeker gaat ze op onderzoek uit. Ze stuit op een mens, een elf, een dwerg en een Walkure. Volgens Odin vormen zij Het Verbond en is het hun taak om de oorzaak te vinden van de rampspoed die alle negen werelden bedreigt.

De maker, de sloper, de breker rick vermunt

De sterveling Gunnar Gudmundson leeft al enige jaren onder de goden van Asgard. Hij geniet van zijn bestaan als avonturier onder bescherming van Odin. Bij de terugkeer van zijn laatste missie blokkeert een leger ondoden hem de weg. Op de vlucht voor deze draugr ontdekt hij dat ze worden aangevoerd door een duister wezen dat het op hem gemunt heeft.

Wie of wat gaat er schuil achter alle rampspoed? Het wordt steeds duidelijker dat er ongekend grote krachten bij betrokken zijn. Het voortbestaan van het universum staat op het spel. Een naam klinkt luider en luider: De Maker, de Sloper, de Breker.

Dit is echt een boek waarbij je je de hele tijd moet blijven concentreren tijdens het lezen. Er zijn zoveel namen van personages, plaatsen en werelden dat het voor mij niet te volgen was. De personages worden niet voorgesteld en het verhaal start dus al meteen. Hierdoor kwamen er vaak namen in voor waarvan ik niet meer wist wie dit was. Het helpt ook niet dat ze soms worden beschreven door middel van hun naam en soms als hun soort, bijvoorbeeld de dwerg. Hetzelfde gevoel had ik bij de wereld- en plaatsnamen. Hier kwam heel weinig uitleg bij kijken waardoor ik vaak niet doorhad waar ze zich bevonden.

Wat het nog ingewikkelder maakt was dat het boek uit twee verhaallijnen bestaat die elkaar regelmatig afwisselen. Deze verschillende verhaallijnen zijn wel goed uit elkaar te houden maar door de overvloed aan informatie werd het boek voor mij vaak niet te volgen.

Tegen het einde kwamen beide verhaallijnen samen en waren de gebeurtenissen iets makkelijker te volgen voor mij. Helaas zat ik nog met zoveel verwarring van alles daarvoor dat ik niet de volledige verhaallijn heb meegekregen.

De Maker, de Sloper, de Breker is een zeer ingewikkeld verhaal. Hoewel het concept me wel aansprak is er te weinig tijd besteed aan de uitwerking van de personages en de wereld(en).

6 weergaven0 opmerkingen