Recensie De leeuwenkuil

Titel: De leeuwenkuil

Auteur: Rienk Stuive

Uitgeverij: Aspekt

Pagina's: 222

Daniël is opgegroeid in een rijke familie, maar hij heeft moeite om zijn plaats in de wereld te vinden. Zijn vader heeft hoge verwachtingen van hem, maar is nooit tevreden met wat hij doet. Dit is dan ook te merken aan hun niet al te beste relatie. Daar komt dan nog bij dat Daniël verliefd wordt op Nino, de Hongaarse illegale schoonmaakster. Zijn vader maakt duidelijk dat hij het niet eens is met deze relatie, zelfs niet als Daniël vertelt dat ze een kind verwachten.

de leeuwenkuil rienk stuive

Het boek bestaat uit verschillende korte hoofdstukken waarin we Daniël en zijn familie leren kennen. De schrijfstijl is redelijk eenvoudig, wat maakt dat het boek, ondanks de soms heftige onderwerpen, vlot te lezen is. Wat ook leuk is, is dat elk hoofdstuk met een titel begint, zo weet je toch al een beetje wat te verwachten, maar soms maakt het ook nieuwsgierig omdat je wilt weten wat de titel met het verhaal te maken heeft.

Tussen de hoofdstukken komen soms redelijk grote of onduidelijk tijdsprongen voor. Het zou wat handiger zijn geweest als er een tijdsaanduiding bij elk hoofdstuk stond, want nu had ik soms moeite met hoeveel tijd er precies tussen de verschillende gebeurtenissen zat. Ook wordt er redelijk snel over bepaalde onderwerpen gegaan, terwijl dit toch interessant kan zijn om over te lezen. Wel zorgt dit alles ervoor dat je over een lange periode van Daniël zijn leven kan lezen in relatief weinig pagina’s.

Op de achterkant van het boek is te vinden dat De Leeuwenkuil een semi-autobiografische roman is. Dit zorgt ervoor dat ik het boek emotioneel vond, wetende dat wat Daniël heeft meegemaakt ook in de realiteit gebeurt.

De Leeuwenkuil is het verhaal van Daniël en Rienk waarin je, ondanks de harde realiteit, niet kan stoppen met lezen.