Recensie: De academie

Bijgewerkt op: 13 jun. 2021

Titel: De academie

Auteur: Astrid Boonstoppel

Uitgeverij: Blossom Books

Pagina's: 245

Em wordt toegelaten op de Recourt academie. Dit is een school waar jaarlijks maar een paar meisjes worden toegelaten. Al de meisjes die worden toegelaten hebben gemeen dat ze ambitieus zijn, ze willen het hoogst mogelijke bereiken. Dit is dan ook waar de academie om bekend staat, maar hoe ze dit hoogst mogelijke kunnen bereiken en wat er precies in de academie gebeurd weet niemand.

de boekenhamsteraar recensie boek de academie astrid boonstoppel

Het verhaal wordt vanuit drie perspectieven verteld: Em, Isabella en een onbekend perspectief. Em is een van de meisjes die zijn toegelaten tot de academie. Isabella, oftewel Bella, is het hoofd van de academie. Het is interessant om het verhaal vanuit deze twee perspectieven te lezen, want zo kom je te weten hoe een student haar jaar beleeft. Zo lees je over de verschillende lessen, de omgang met de andere meisjes en nog meer. Isabella's perspectief gaat meer over haar verleden, hierdoor kom je langzaam te weten wie ze nu werkelijk is. Tijdens het lezen van het onbekend perspectief komt de meeste spanning boven, want wie is deze persoon en wat is zijn/haar verhaal?

Em is samen met drie andere meisjes toegelaten op de academie en hoewel je de achtergrond van Em meekrijgt, is er zeer weinig bekend over de andere meisjes. Je kent hun naam en weet dat ze ambitieus zijn, maar veel meer wordt er niet verteld. Dit is ook niet echt nodig om het verhaal te kunnen begrijpen, maar het zou wel leuker zijn geweest om iedereen in het Huis beter te leren kennen. Hetzelfde geldt voor Sebastian (de zoon van Isabella) en Frédéric (de man van Isabella). Zij wonen ook in het Huis en komen regelmatig voor, maar ook is er niet veel van ze geweten.

Dit boek las ik met de verwachting dat het een YA thriller zou zijn, maar dit vond ik niet het geval. Het enige dat voor een beetje spanning zorgde, waren de hoofdstukken van het onbekende personage. Tegen het einde van het verhaal was er wel spanning aanwezig, maar over het algemeen was er te weinig spanningsopbouw. Ondanks dat deze spanning ontbrak, las het boek wel heel vlot. De vlotte schrijfstijl is zeker een positief punt.

De academie is een vlot geschreven boek dat verteld wordt vanuit verschillende perspectieven. Hoewel er weinig spanning aanwezig was en niet alle personages zijn uitgewerkt, was het toch nog een mooi verhaal en dus zeker een aanrader.

12 weergaven0 opmerkingen