top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverDe Boekenhamsteraar

Recensie Breek me

Titel: Breek me

Auteur: Tahereh Mafi

Uitgeverij: Blossom Books

Reeks: Touching Juliette 2

Pagina's: 461

Sterren: 3


Let op: kan spoilers bevatten van Vrees me.


Juliette is nu op Omega Point, samen met andere die ook een gave hebben. Hier weten ze al iets meer over deze gaves en ze zijn bereid om Juliette te helpen om te leren hoe ze haar gave kan gebruiken. Alleen is er niet oneindig veel tijd, Warner en zijn soldaten lopen rond en oorlog is dus niet ver weg.


de boekenhamsteraar recensie breek me tahereh mafi

Het eerste deel van deze serie vond ik zeer hard gericht op de relatie tussen Juliette en Adam. Dit is wederom zo in dit deel. Er wordt heel veel aandacht besteed aan hun relatie, waardoor dit boek meer weg heeft van een romantisch verhaal dan de verwachte fantasy. Ondanks dat is dit romantische gedeelte niet eens origineel, de zoveelste driehoeksverhouding.


Wel vond ik dat er dit maal meer aandacht aan de verschillende gaves werd besteed, wat ik miste in het eerste boek. Er wordt nu al meer uitleg gegeven van hoe het werkt en er zijn meerdere mensen met verschillende soorten gaves. Hoewel ik wat meer focus hierop leuker zou vinden om te lezen, is het toch al een hele verbetering tegenover deel een. De verschillende gaves en Juliette die leert wat ze precies kan zorgt er ook voor dat er iets meer spanning in het boek komt.


Juliette is een personage waar ik me best vaak aan ergerde. Ze is best egoïstisch en ondanks dat ze lange tijd in afzondering heeft geleefd, moet ze zich niet echt aanpassen om terug tussen de mensen te leven. Ze komt aan in Omega Point en ze vertrouwd er meteen op dat ze hier veilig gaat zijn. Als je zo vaak bent beoordeeld en net terugkomt van een plaats waar ze ook "veilig" geweest zou moeten zijn zou ze eerder kritisch moeten zijn over de veiligheid van haar nieuwe omgeving. Haar egoïsme is terug te vinden in bijvoorbeeld haar relatie. Ze weet dat de oorlog elk moment kan aanbreken, maar ze heeft meer aandacht voor haar relatie met Adam dan dat ze probeert haar gave te begrijpen.


Eigenlijk vind ik alle personages wat stereotiep overkomen. Zowel Adam als Warner hebben een belangrijke rol in dit verhaal, maar er is zeer weinig van ze geweten en wat er wel geweten is, is stereotiep. Warner is bijvoorbeeld een slecht persoon met een zwak voor het mooie vrouwelijke hoofdpersonages. Adam is dan weer een goed persoon die hopeloos verliefd is en alleen maar goed wil doen.


Breek me is het tweede deel van de Touching Juliette serie. De personages zijn onorigineel en ik erger me daar dan ook vaak aan tijdens het lezen. Hoewel ik een fantasy had verwacht bleek ook dit boek meer een romantisch verhaal te zijn. In dit deel werd er gelukkig wel meer aandacht besteed aan het fantasy gedeelte, de gave van Juliette, maar hier mocht meer op gefocust worden.

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page